GOLINA OCZAMI UCZNIÓW

22 września 2022 14:58

|

Katarzyna Szadkowska

Obchody 660-lecia lokacji Goliny

Wrzesień to dla uczniów czas powrotu do szkolnej rzeczywistości. Dodatkowo, w 2022 r. właśnie ten miesiąc przeznaczony został na upamiętnienie 660-lecia lokacji Goliny.

W związku z tym od 19. do 21 września uczniowie Szkoły Podstawowej im. Juliusza Słowackiego wraz z polonistą Przemysławem Ciesielskim i praktykantką Oliwią Nowak odwiedzili miejsca ważne na mapie miasta, celem przeprowadzenia zajęć urozmaiconych o treści związane z naszą małą ojczyzną.

19 września młodzież z klasy VIII a odwiedziła miejscowy dom kultury. Tam pod czujnym okiem instruktorów plastyki Edyty Jachnik oraz Arkadiusza Maślaka ozdobiła ilustracje przedstawiające Kazimierza Wielkiego. W międzyczasie poruszyła pod kierunkiem swoich opiekunów temat początków miasta i roli jaką odegrał wspomniany wcześniej król. Na zakończenie lekcji każdy z uczniów przygotował oraz zaprezentował na forum rymowankę na temat Goliny. Przy tej okazji klasa wykazała się zarówno wiedzą historyczną, jak i kreatywnością.

20 września uczniowie z klasy VI b, współpracując ze wspomnianymi wyżej instruktorami, wykonali drewniane breloczki z napisem „Golina”. Mimo że było to wymagające wyzwanie plastyczne, to wszyscy świetnie sobie poradzili. Nie zabrakło również nawiązania do dziejów miasta, wspomnień, rozważań. Na koniec uczniowie zredagowali zaproszenia na uroczyste obchody 660-lecia lokacji Goliny.

21 września uczniowie z klasy V a odwiedzili tutejszą bibliotekę publiczną. Wzięli tam udział w tematycznej dyskusji. Inspirowani do działania przez bibliotekarkę Karolinę Kasprzak, swojego polonistę, praktykantkę i nauczyciela wspierającego Joannę Ciesielską zapisali swoje skojarzenia związane z naszym miastem, które następnie omówili. Padło wiele ciekawych pomysłów, np. park, przedszkole, kościół, szkoła, stadion, a nawet piękno. Następnie debatowali o wpływie małej ojczyzny na ich życie, o jej wadach oraz zaletach. Zredagowali również opisy miejsc charakterystycznych dla Goliny. Podkreślili w nich swój emocjonalny stosunek do opisywanej przestrzeni. Na zakończenie w grupach wykonali krzyżówki z hasłem „Golina”. To było bardzo pracowite i inspirujące spotkanie.

Z każdych wspomnianych wyżej zajęć wszyscy uczniowie wrócili do sali lekcyjnej zadowoleni, bogatsi o nowe doświadczenia, a także refleksje na temat rodzinnego miasta. Niewątpliwie dodatkową atrakcyjną było dla nich odwiedzenie miejsc ważnych na mapie miasta i edukacja polonistyczna poza murami szkoły. Opisane zajęcia śmiało można zaliczyć do bardzo udanych.

Oliwia Nowak (praktykantka)